پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118413
توسعه ،اشتغال و ايجاد صنايع مهم‌ترين خواسته مردم
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 2817

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، دکتر حسن روحاني رئيس جمهور محترم ايران در جريان اولين سفر استاني خود به استان چهارمحال و بختياري اين هفته وارد شهرکرد خواهد شد. اين اولين سفر هيات دولت و در مجموع پنجمين حضور رئيس جمهور در پنج سال اخير به استان چهارمحال و بختياري خواهد بود که در نوع خود يک رکورد محسوب مي شود. در حالي که در چند ماه آخر دولت دهم انتقادها به سفرهاي استاني زياد شده بود و در آن اواخر در مجلس هر نماينده‌اي به وکالت از مردم حوزه انتخابيه‌اش بخشي از نطق ميان دستورش را به انتقاد از اجرايي‌ نشدن مصوبات سفرهاي استاني اختصاص داده و يا ائمه محترم جمعه به انتقاد از روند اجرايي شدن مصوبات استاني و بعضا مصوبات کاغذي دولت مي‌پرداخت اما با اين وجود درلابلاي مصوبات بعضا کاغذي، مصوبات خوب و باارزش و توسعه زايي هم مشاهده مي شد که با پيگيري و اهتمام ويژه دولت پس ازسفرهاي استاني به سرانجام  رسيد.

اين سفر استاني هيئت دولت به دلايل متعدد، متمايز از ساير سفرهاست. زيرا چهارمحال وبختياري علاوه بر نقش ممتاز در ايجاد مشروطيت ايران، در همه صحنه هاي دفاع از تماميت ارضي- استقلال و ارزش هاي مقدس انقلاب اسلامي، متناسب با سرانه جمعيت و وسعتش از اعتبارات و امكانات ملي بهره مند نگرديده است. متاسفانه به گونه اي باورنكردني استعدادهاي فراوانش با گذشت ?? سال از عمر نظام اسلامي هنوز شكوفا نشده اند لذا درکنار رفع نواقص سفرهاي دولت گذشته مهم‌ترين رويکرد دولت تدبير در سفر به استان بايد توجه به طرح‌هاي نيمه تمام و اهتمام در عملياتي کردن برخي مصوبات مهم دولتهاي گذشته در سفرهاي استاني باشد
.
چهارمحال و بختياري از لحاظ نزولات آسماني بعد از استان هاي شمالي در صدر جدول رده بندي پرباران ترين استان هاي كشور قرار دارد ليکن به دليل نفوذ استان هاي همجوار در دولتها با بيشترين مشکل کم آبي مواجهه مي باشد، معادن، خاك حاصل خيز و غني، مردمي سخت كوش، مراتع وسيع، موقعيت مناسب جغرافيايي به عنوان هسته ارتباطي بنادر، مناطق جنوب و مركز كشور، وجود منابع نفت و گاز، رودها و چشمه ها، آبشارهاي متنوع، آثار باستاني و تاريخي ديدني و امنيت مطلوب اين استان را براي تبديل به قطب توليدات صنعتي، معدني، كشاورزي، دامداري، توريستي، تفريحي و هر آنچه كه مظهر توسعه و پيشرفت تلقي مي شود مهيا كرده است، با اين همه سرمايه و استعداد و ظرفيت خدادادي به دليل عدم سرمايه گذاري كلان ملي، چهارمحال وبختياري همچنان از قافله توسعه در كشور عقب مانده و بر خلاف ساير استان ها از محروميت هاي فراواني رنج مي برد.

نگاهي مقايسه اي به پيشينه دولت هاي سازندگي و اصلاحات و عدالت تا به امروز بيانگر آن است كه اين استان در دوران سازندگي به دليل عدم توزيع عادلانه منابع متاسفانه جز شعار، وعده ها و كلنگ هاي بي حاصل و نافرجام بهره اي نبرد

اجراي ناعادلانه طرح هاي توليدي در آن دوران، چهارمحال وبختياري را به مناطق برخوردار- نيمه برخوردار، برزخي تبديل كرد و سبب گرديد از لحاظ درآمد، سرانه بسياري از خانوارها نگران كننده است. نرخ بيكاري اين خطه بر سكوي اولين استان هاي كشور ايستاده، بار تكفل نيز بيش از ساير جاهاي كشور بر دوش خانوارها سنگيني مي كرد.

در دوران اصلاحات نيز اين وضع تشديد گرديد و شعار توسعه سياسي متوليان امور به جاي آن كه با اجراي كارهاي عمراني و زيربنايي مرهمي بر دردهاي اين خطه نهاده شود. محروميت و عقب ماندگي و سير توسعه نيافتگي استان تشديد گرديد.

در دوران دولت مهرورزي . با چهار سفر استاني به چهارمحال وبختياري و به همين ميزان سفر غيررسمي و کاري تصميمات درخور توجهي اتخاذ شد كه در صورتيکه اجرا مي شدند موجب تحول در پيكره استان مي گرديد اما به دليل ضعف مديريت ارشد استان و گرفتارشدن در عزل و نصب ها، در مدت حدود ?سال سپري شده، چهارمحال و بختياري در بعد سرمايه گذاري و عمران هنوز هم حسرت رسيدن به پاي استان هاي ديگر كشور را مي خورد. در طي اين سال ها نيز در كلان نگري، اجراي مصوبات، اخذ اعتبارات و امكانات لازم و... كار درخور توجهي نشد. صرف نظر از اجراي چند پروژه ملي مانند سيمان ،فولاد ومسکن مهر..

در همين شهرکرد مركز چهارمحال و بختياري طي سه-چهار سال اخير فرودگاه که با اهتمام دولت هاي سابق احداث شده. به دليل سوءمديريت به جاي رضايت خاطر به اسباب نارضايتي مردم مبدل شده است.

در بعد صنعت بسياري از واحدهاي توليدي به خواب و تعطيلي فرو رفته اند و قصه شهرك هاي صنعتي نيز به لحاظ ركود حاكم بر فعاليت توليد، دردآور است، براي خروج استان از وضع فعلي از دكتر روحاني و هيئت دولت انتظار مي رود اعتبار اجراي مصوبه هاي سفر هيئت دولت به استان در بودجه سالجاري???درصد گنجانده شود و به تقاضاهاي پانزده گانه ذيل به عنوان بخشي از خواسته هاي مردم چهارمحال وبختياري عنايت ويژه مبذول گردد.

?- براي دميدن روح پرشتاب سازندگي در كالبد استان، كاهش و رفع محروميت ها درخصوص افزايش سهم چهارمحال وبختياري از اعتبارات و امكانات ملي همت والا و مضاعف به خرج داده شود.

?- کارگروهي ويژه مسايل و مشكلات واحدهاي توليدي راكد، نيمه فعال و فعال را شبانه روزي و بدون فوت وقت رسيدگي و برطرف نمايند.

?- راه آهن مبارکه – شهرکرد. خوزستان طرح احداث پالايشگاه نفت استان، سريعتر عملياتي و اجرايي شود.

?- پروازهاي فرودگاه شهرکرد شبانه روزي و منظم شوند و به مصوبه انجام پروازهاي حجاج و خارجي جامه عمل پوشانده شود.

?- پروژه پل کارون ? تکميل وجاده شهرکرد. ناغان. ايذه و شهرکرد مسجد سليمان بازفت. احياء و فعال شوند.

?- گزارش وضعيت مصوبه هاي استاني دولت قبلي به اطلاع مردم رسانده شود و نسبت به تعيين تکليف نهايي آنها، اقدام عاجل به عمل آيد.

?- براي حل معضل بيكاري استان تصميم ويژه اتخاذ گردد- از كارآفرينان و صنايع کشاورزي مشاغل خانگي حمايت مضاعف به عمل آيد.

?- عنايت مضاعف فرمائيد از ميزان خروجي آب زاينده رود درچهارمحال وبختياري و ورود آن به اصفهان بازديد کنيد و مشکل پرغصه آب و بي قانوني مسئولان استان اصفهان و همچنين زورگوئي براي انتقال غيرقانوني آب، گزارش دروغ به مسئولان نظام و موضوع تونل هاي گلاب و بهشت آباد براي هميشه حل گردد و اعتبارلازم براي مطالعه واحداث سد آليکوه .زرميتان شهرستان اردل تامين گردد.

?-صنعت توريسم در استان احياء و فعال گردد.

??- براي پيشگيري از اشاعه موادمخدر چاره اساسي انديشيده شود.

??- با توجه به وجود گياهان دارويي متنوع و شناسايي بيش از ???نوع گياهان دارويي مهم، دانشكده داروسازي در چهارمحال وبختياري احداث گردد.

??- باتوجه به وجود تصادفات متعدد مرگبار به واسطه بافت قديمي و غيراستاندارد جاده هاي بين شهري استان، اعتبار لازم براي شتاب گرفتن سازندگي در اين عرصه تخصيص داده شود.

??- روند حركت لاك پشتي احداث طرح هاي تامين آب کشاورزي طرح بن تا بروجن و سدها و مشروب كردن اراضي كشاورزي با افزودن بر اعتبارات اين بخش خاتمه يابد.

??- براي سهم خواهي در عزل و نصب مديران به عنوان بخشي از علل فرار مغزها از استان و حذف مديران كارآمد و واگذاري مسئوليت ها به افراد ضعيف و بله قربان گو تدابير راهگشا اتخاذ شود.

??- امكانات فرهنگي- هنري لازم و مناسب براي فعاليت هاي فرهنگي- هنري و ترويج فرهنگ انسان ساز دين مقدس اسلام مهيا شود و گروه گرايي و دسته بازي ها در اين عرصه خاتمه يابد.

باتوجه به وضع اسفبار مبلمان شهري و مشکل خيابان هاي شهر بويژه در شهرکرد مركز چهارمحال وبختياري و از طرفي وضع نامساعد مردم كه بر درآمد شهرداري تاثير منفي نهاده و محروم بودن شهرداري اين خطه از درآمد حاصل از وجود طرح هاي توليدي به دليل فقدان سرمايه گذاري كلان در اين عرصه كه در نهايت موجب ناتواني اين نهاد در ارائه خدمت به مردم و اجراي طرح هاي زيربنايي مي شود اعتبار مناسب براي ساماندهي بافت شهري مركز استان و ساير شهرهاي چهارمحال وبختياري تخصيص داده شود.

خارج كردن پروژه هاي کشاورزي، ورزشي- فرهنگي و... از ركود با تخصيص اعتبارات مناسب يكي ديگر از نيازهاي ضروري چهارمحال وبختياري است.

باتوجه به كمبود نيروهاي متخصص و فوق تخصص در بسياري رشته ها بويژه امور درماني عنايت ويژه دكتر روحاني در جهت ايجاد مكانيزم لازم براي جذب اين نيروها و استقرار آنها در مراکز درماني شهرستانها و روستاها و بيمارستان ها، از ديگر مسايلي هستند كه مردم انتظار دارند در سفر دولت حل شوند.

از آنجا كه دولت و شخص رياست جمهوري به عنوان مرد كار و تلاش خستگي ناپذير در اذهان عمومي نقش بسته است سفر رئيس جمهوري به استان بيش از هر چيز فرهنگ كار و تلاش بي وقفه و خستگي ناپذير را در اذهان تداعي مي كند و مردم از اعضاي كابينه دكتر روحاني انتظار دارند همه آنان همانند دكتر براي رفع محروميت هاي آن با نگرشي نو، دين خويش را به اين خطه ولايت مدار ادا نمايند.

طهمورث فتاحي مديرمسئول امين بختياري

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html